Patologia vietii sociale - Honore de Balzac

             Patologia vietii sociale este o culegere de trei eseuri: Tratat despre viata eleganta, Teoria mersului, Tratat despre excitantele moderne.

            In 1845, cu cinci ani înainte de a muri, Honore de Balzac intocmeste un catalog al operelor care ar fi trebuit să constituie Comedia umană. Alaturi de titlurile deja publicate, in catalog figureaza atat lucrari pe care scriitorul le redacta in acel moment si care ajung sa vada lumina tiparului, dar si o serie de texte ramase in stadiul de proiect. Printre operele neterminate se numara si Studiile analitice, care, aflam din preambulul Tratatului despre excitantele moderne  ar fi trebuit să cuprinda patru parti: o Analiza sau Anatomie a corpurilor didactice (din care Balzac a apucat să  scrie doar cateva pagini), Fiziologia casatoriei (aparuta in decembrie 1829), Patologia vietii sociale (terminata partial) si Monografia virtutii (cunoscuta numai ca titlu, desi motorul partii a doua a Tratatului despre viata eleganta trimite la ea ca la o lucrare deja elaborata sau in curs de ).

             Daca, pentru creatorul Divine comedii, principala forta motrice a universului era iubirea, autorul Comediei umane arata ca o forta si mai puternica este iubirea de sine, in numele careia oamenii incearca sa-si impuna dominatia asupra celorlalti si sa si-o mentina. 

             Opoziția dintre viata "ocupata" si viata eleganta, dintre munca si statul degeaba - in functie de care, potrivit studiilor balzaciebe, oamenii pot fi socotiți zerouri, zecimale sau unitati - isi are originea în reflecția asupra fluidului vital materializat în voința si pasiune si pe care individul  si-l consuma de-a lungul existenței. Ilustrată pe parcursul intregii Comedii umane, aceasta reflectie, este  concentrată în romanul Louis Lambert si isi gaseste expresia metaforică in romanul La Peau de chagrin.

             "Omul - unealta este un soi de zero social care, chiar si  in numar foarte mare, nu poate alcatui o suma daca nu este precedat de cateva cifre."

             "Pentru toti acesti nefericiti, viata se defineste prin a avea ce pune pe masa, iar eleganta, printr-o lada cu câteva boarfe in ea."

             "Averea pe care o dobandesti este pe masura nevoilor pe care ti le creezi."


             Despre consum si risipa trateaza si Patologia vieții moderne. Ca si stiinta sau arta, eleganta are legi precise, axiome si teoreme pe care Balzac se ofera sa le puna, cu generozitate, la dispozitia unui public pe cat de profund, pe atat de  dornic de initiere. "La Mode" nu era citita de elegantii pe care analistul ii ia drept repere, pentru ca aceștia nu urmau, ci impuneau moda si eleganta, dar existau destule persoane care doreau sa contrazica aforismul al IX-lea si care, ajungand bogate, isi propuneau da devina si elegante. Tratatul despre viața eleganta vorbeste despre risipa pusa in slujba obtinerii unui efect efemer.

             Gasiti cartea la libris.

Comentarii

Postari asemanatoare

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Postări populare de pe acest blog

Cateva motive sa iubesti viata - Matt Haig

Inclestarea regilor (Cantec de gheata si foc #2) - George R.R. Martin

Biblioteca de la miezul noptii - Matt Haig