Zahir - Paulo Coelho

       Fiecare poveste de dragoste este o calatorie - iata motto-ul cartii Zahir a lui Paulo Coelho.

       Paulo Coelho este unul dintre cei mai bine vanduti scriitori ai lumii, cu romane traduse in aproape 60 de limbi si comercializate in 65 de milioane de exemplare in 150 de tari.

       Autorul isi descriere romanul: " Surprizele apar - si nu intotdeauna suntem pregatiti pentru ele. Cand totul in viata noastra pare perfect organizat, atunci apare pericolul, pentru ca ceea ce se numeste "organizare" este in realitate o poveste care ne-a fost spusa si care nu are nici o baza. In aceasta carte incerc sa explorez povestea care nu ne-a fost spusa, folosind ca personaj principal un scriitor de succes care se vede dintr-o data parasit de sotie si trebuie sa-si redescopere viata. Dar in loc sa faca un pas inainte si sa descopere alte ocazii, el se lasa covarsit de intrebarea " de ce m-a parasit nevasta mea?".


       Romanul este impartit in 4 parti: Sunt un om liber, Intrebarea lui Hans, Firul Ariadnei si Intoarcerea in Itaca, reprezentand calatoria personajului principal in a se regasi pe sine insusi si pe sotia lui, Esther.  

      Termenul de zahir este preluat din mitologia musulmana de catre Jorge Luis Borges cu sensul de obiect sau personaj ce devine obsesie. Zahir in araba inseamna vizibil, imposibil de a se face nevazut.  
       Calatoria initiatica rememoreaza povestea de dragoste dintre cei doi soti si pelerinajul (atat al personajului cat si al autorului) la Santiago de Compostela. Daca la inceput el incerca sa-si gaseasca sotia, dupa doi ani de cautari ajunge sa se caute pe sine. Pe parcurs scrie o scrisoare-roman catre sotia sa : "Timp de sfasiat, timp de reparat". Personajul principal se regaseste in calatoria mitica a lui Ulisse care reuseste sa urmareasca firul Ariadnei si sa se intoarca in Itaca. Sotia lui Ulisse, Penelopa asteptand ca sotul sau s-o gasesca desira noaptea covoarele pe care le tesea ziua.
      Dar Zahir continua sa creasca in inima lui pe masura ce timpul trecea si s-o caute in fiecare femeie pe care o intalneste. De mai multe ori ii cere taximetristului sa opreasca masina in plina strada sau sa urmareasca pe cineva pana ce se convingea ca nu era persoana cautata. Zahirul era in toate gandurile lui.





         Cartea poate fi cumparata de aici.


        "Cand ma intreba, uneori, daca ma intereseaza munca ei, raspunsul era mereu acelasi: "ma intereseaza, dar nu vreau sa ma amestec, vreau sa fii libera sa-ti continui visul cum vrei, asa m-ai ajutat si tu pe mine.
         Asta nu insemna decat total dezinteres, fireste. Dar cum oamenii cred mereu ceea ce vor sa creada, Easther era intotdeauna multumita cu raspunsul meu"
         "Iar imi vin in minte cuvinele pronuntate de inspector cand am iesit din inchisoare: sunteti liber. Ce inseamna libertate? Inseamna sa vezi ca sotului tau nu-i pasa catusi de putin de ceea ce faci? Inseamna sa te simti singura, sa nu ai cu cine sa imparti sentimentele tale cele mai intime, pantru ca in realitate barbatul cu care te-ai casatorit e absorbit de munca lui, de importanta, magnifica, dificila lui cariera?"
        "Si deodata in mijlocul naosului, inteleg ceva extraordinar: catedrala sunt eu, e fiecare dintre noi. Crestem, ne schimbam, ne descoperim slabiciuni pe care trebuie sa le corectam si nu alegem totdeauna cea mai buna solutie, dar in pofida acestor lucruri mergem inainte, incercand sa ne pastram verticalitatea."
       "De curand am descoperit ceva: adevaratii prieteni sunt aceia care se afla alaturi de noi atunci cand ni se intampla lucruri bune si se bucura de victoriile noatre. Falsii prieteni apar in momentele grele, cu mutra plouata, "de solitaritate" cu noi, dar de fapt suferinta noastra ii consoleaza pentru viata lor mizerabila. In timpul crizei de anul trecut au aparut o multime de indivizi pe care nu-i vazusem in viata mea, care veneau sa ma "consoleze". Mi-e sila."

      "Energia urii n-o sa te duca nicaieri; dar energia iertarii, care apare prin dragoste, va reusi sa-ti transforme viata in mod pozitiv."
     "Cand n-am mai avut nimic de pierdut, am primit totul. Cand am incetat sa mai fiu cine eram, m-am regasit pe mine insumi. Cand am cunoscut umilinta, chiar sia tunci, mi-am continuat drumul si am inteles ca eram liber sa-mi aleg soarta. Nu stiu daca sunt bolnav, daca mariajul meu a fost un vis pe care n-am reusit sa-l inteleg cat timp a durat. Stiu ca pot trai fara ea, dar mi-ar placea sa o intalnesc din nou - pentru a-i spune ce nu i-am spus cat am fost impreuna: te iubesc mai mult decat pe mine insumi. Daca i-as putea spune aceste cuvinte, as merge mai departe in pace - pentru ca dragostea m-a rascumparat."
      " Vreau sa spun ca in timpul petrecut la spital am inteles ca m-am cautat intotdeuana pe mine in femeile pe care le-am iubit. Le priveam chipul curat, frumos si ma vedeam reflectat in el. Pe de alta parte, ele ma priveau, vedeau cenusa de pe fata mea si oricat de inteligente si de sigure ar fi fost, ajungeau mai rele decat erau."
       ""Ideea ca iubirea e cea care te face fericit e o inventie moderna, de la sfarsitul secolului al XVII-lea. Incepand de atunci, oamenii cred ca iubirea trebuie sa dureze toata viata, iar casnicia este locul cel mai bun pentru a o exercita. In trecut nu exista atata optimism in ceea ce prinveste longevitate apasiunii. Romeo si Juliera nu e o poveste fricita, e o tragedie. In ultimele decenii, asteptarile in ceea ce priveste casatoria ca drum pentru implinirea personala au crescut mult. Deceptia si insatisfactia au crescut si ele deopotriva."
        "A spus ca trecutul meu ma va insoti mereu, dar daca ma voi elibera de fapte si ma voi concentra numai asupra emotiilor, voi intelege ca in prezent exista intotdeauna un spatiu la fel de mare ca stepa pe care-l voi umple cu alta dragoste, cu alte bucurii ale vietii. In sfarsit mi-a explicat ca suferinta apare atunci cand asteptam ca ceilalti sa ne iubeasca in felul dorit de noi, iar nu asa cum trebuie sa se manifeste iubirea - liber, nestapanit, calauzindu-ne cu forta ei, impiedicandu-ne sa ne oprim."


        Daca reuseste sa se impace cu Esther sau sa scape de obsesia ei va invit pe voi sa descoperiti.
 


Comentarii

  1. e foarte frumoasă cartea aceasta, dar parcă nu e chiar preferata mea dintre cărțile de Paulo Coelho pe care le-am citit

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici a mea nu e. Prefer: Invingatorul este intotdeauna singur

      Ștergere
    2. prefer „La râul Piedra am șezut și-am plâns” sau „Diavolul și domnișoara Prym”

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postari asemanatoare

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Postări populare de pe acest blog

Maine - Guillaume Musso

Parasoftin - Sosete exfoliante

Cele cinci limbaje ale iubirii - Gary Chapman